Fr Teknisk Fysik SA114X, gller
med mindre avvikelser ven Farkostteknik SA115X, samt Maskinteknik SA118X.
Examensarbetet bestr av fljande
delar
á
Kursmodul om
innovationsutveckling (1,5 hp)
á
Kursmodul om
yrkesetik (1,5 hp)
á
Kursmodul om
muntlig och skriftlig framstllning (1,5 hp)
á
Projektarbete
(10,5 hp)
De tre mindre kursmodulerna ges
gemensamt fr utbildningsprogrammet och r fristende frn projektarbetsdelen.
Projektdelen r tnkt att innehlla en introduktionsdel
med lrarledd frdjupning inom ett specifikt mekanikomrde samt sjlvstndigt
grupparbete inom projektet under lrarhandledning. Tidsmssigt r introduktionsdelen
planerad att pg under 1 vecka -10 dagar. Under denna tid fr studenten
undervisning och handledning samt gnar tiden t sjlvstndiga
litteraturstudier. Innehllet i introduktionsdelen r kopplat till det valda
projektomrdet och r tnkt att fungera som en teoretisk bas fr det valda
projektet.
Sjlva projektarbetet r tnkt
att pbrjas efter introduktionsdelen och pg under ca 5 veckor. Denna tid
gnas t problemformulering, analys och rapportskrivning. Den sista veckan
gnas t freberedelse och genomfrande av
projektpresentationen. Projekten genomfrs normalt som samarbete mellan tv
till tre studenter, men individuella projekt kan ocks godknnas.
Projekt inom Mekanik tillhr
omrdena Klassisk mekanik, Biomekanik samt Strmningsmekanik. Projektlistan fr
2016 kommer att lmnas ut i december, men ngra exempel p projekt frn
tidigare r visas nedan.
Projektarbetet redovisas i en
skriftlig rapport som r uppbyggd som en vetenskaplig artikel. Vid arbete i par
ska det anges i vilken omfattning varje student har bidragit till arbetet.
Rapporten skrivs som ett LaTeX eller Word dokument
och skall innehlla maximalt 5000 ord. Projektarbetet avslutas genom en muntlig
presentation med hjlp av dator, exempelvis en Powerpoint presentation.
De gemensamma mindre
kursmodulerna samt projektarbetet betygstts med P/F. Fljande moment bedms
vid betygsttning av den skriftliga rapporten och den muntliga presentationen.
I rapporten bedms: struktur,
sprklig kvalitet, pedagogisk kvalitet, teoretiskt djup, originalitet,
stringens.
I den muntliga presentationens
bedms: struktur, pedagogisk kvalitet av presentationen, kvalitet av
framstllningen.
Dessutom bedms i arbetsprocessen:
frmga att planera arbetet och klara tidsramar.
Mireia Altimira,
Mekanik, Skolan fr
teknikvetenskap, KTH.
á
Mechanics and physiological fatigue in endurance sports
á
Complex vtskor.
Grundlggande Rheology och experiment med tandkrm
och ketchup
á
Potential flow over a channel bump
á
How do tails of neighbouring
particles affect each other
á
What do the mantle of stars and a frying pan have
in common? (Rayleigh-Bnard convection)
á
Turbulent pipe flow: Models
for puffs, slugs and turbulence
á
Biomechanical Analysis of Common Strength-Training Exercises
á
Underskning
av Mekaniska Problem med hjlp av Datoralgebra
á
Aerodynamics of Insect Flight: Effects of wind
gusts on a rigid flapping
NACA 0012 airfoil at Re = 3000
á
Modellering
av turboladdarens surge-beteende fr fordonsindustrin
á
Rotational Diffusion of Cellulose Nanofibrils
á
Muscle Activation and Movement Coordination
á
Analytical Mechanics with Computer Algebra
á
Utveckling
och tillmpning av det muskelstyrda datorspelet EMG Track
Game
á
Aerodynamic development of Formula Student
race car
á
Behavior of pop up feathers
during flow separation
á
Fluid
Dynamics of Phonation
á
Aerodynamics of Bird Flight
á
Modellering
av turboladdarens surge-beteende fr fordonsindustrin
á
Experimental
study of a three dimenstional cylinder-lament system
á
CFD investigation of a fin keel
á
Berkning av
rotationscentrum fr kn-och hftled: En kinematisk
modell fr kroppens rrelse baserad p experimentell data
á
Effektivitetsunderskning
av medeltida kastmaskiner
á
Rollover Prediction for Ro-Ro Cargo Trailers
á
Visualisering
av mekaniska pendlar
á
Simulering
av mekaniska system med Lagranges metod
á
Utveckling av
en enkel mekaniksimulator i 3 dimensioner