Strömningslära med termodynamik för T

 

Inlämningsuppgifter    allmän information

 

 

 

Målsättning

       Avsikten med inlämningsuppgifter är att stödja deltagarnas studiearbete genom att formellt erbjuda handledning och granskning av lösningar till lämpligt valda problem. Därmed ska inlämningsuppgifter betraktas som en del av undervisningen och inte som en del av examinationen. Du får gärna be en lärare om råd och hjälp medan du arbetar med upp­gifterna.

 

Studiepoäng med mera

       De två inlämningsuppgifterna inom 5C1201 är obligatoriska kursmoment som dels ger studiepoäng dels måste godkännas för att slutbetyg i kursen ska erhållas. Den första inlämnings­uppgiften utförs inom inkompressibel strömning under lp 1 och den andra inom termodynamik under lp 2. De ger var för sig 0,5 studie­poäng.

       De som är säkra på att inlämnings­uppgifter enbart är ett hinder för deras studie­arbete behöver inte utföra någon uppgift. Uppgifterna godkänns ‘auto­matiskt’ när en kursdeltagare har uppnått lämpliga resultat på de tre kontroll­skrivningarna. Se uppgifts­bladen för närmare detaljer.

 

Inlämning

       Uppgifterna kan lämnas in (1) i den vita brevlådan utanför mekaniks studieexpedition, OB18; (2) genom Internetverktyget Ping Pong; eller (3) direkt till Tony Burden, t ex i samband med schemalagd undervisning.

 

Skriv utförligt och läsligt

       Det som du lämnar in är avsett att läsas noggrannt av någon annan än dig själv. Det ska vara läsligt skrivet och resonemanget ska presenteras på ett sätt som är lätt att följa och förstå. Även rent själviskt är det en mycket nyttig vana att alltid skriva utförligt och läsligt så att man själv kan ha nytta av arbetet i framtiden. Om man gör struktuerad problem­lösning till en vana behöver man sällan skriva rent en beräkning. Väljer du dock att skriva rent din uppgift tänk på att ge en fullständig dokumentation av resonemanget och beräkningen. En renskrivning ska inte vara en samman­fattning.

 

Kontrollera resultaten noga

       Kontroll av beräkningar ingår som en väsentlig del av uppgifterna. Den som lämnar in en beräkning väntas, bl a, utföra  dimensionsanalys av alla uttryck som omfattar sym­boliska variabler, bedöma rimligheten hos alla numeriska svar så gott det går, samt ange korrekta mätenheter.

 

v g v


forts

 

Granskning och bedömning

       För varje inlämningsuppgift anges ett datum då granskaren har reserverat tid för att arbeta med granskningen av de inlämnade uppgifterna. En kursdeltagare som inte ser till att hans eller hennes uppgift finns granskaren tillhanda tidigt på den dagen kan inte räkna med att uppgiften blir granskad under denna omgång av kursen.

       Bedömningen av varje uppgift uttrycks med något av de följande:

    R     Rätt. Lösningen är helt rätt.

VG     Lika bra som ‘R’ men uppgiften har inte endast ett ‘rätt’ svar.

    G     Godkänd. Lösningen är inte helt rätt men ingen komplettering krävs. Du bör studera den utdelade lösningen eller granskarens kommentarer noga.

    K     Inte godkänd men tillfälle ges för komplettering. Innan du utför kompletteringen bör du studera den utdelade lösningen eller granskarens kommentarer noga.

  sen     Inlämnad sent. I stort sett likvärdigt med ‘U’.

    U     Underkänd. Sällsynt men förekommer vid klart oseriösa arbetsinsatser. Inget tillfälle till komplettering erbjuds. Obs! Du väntas be en lärare om hjälp i god tid före inlämnings­tillfället om du fastnar.

För de få som inte kompletterar ordentligt kommer det att finnas en möjlighet att börja om från början med en ny uppgift under lp 3.

 

Samarbete och inlärning

       Som yrkesverksam ingenjör i industri, eller som doktorand eller forskare vid en högskola, kommer du att behöva kunna bedöma och ange ditt bidrag till ett arbete som utförs av en grupp människor snarare än av en enda individ. Vid båda inlämningstillfällen inom kursen bör du deklarera din egen insats i arbetet och ange, t ex, i vilken utsträckning lösningen är helt och hållet ditt eget arbete, åtminstone om du väljer att utföra en av de större uppgifterna.

       I forskningsvärlden indikerar frånvaron av en acknowledgement att arbetet var helt och hållet resultatet av enbart den, eller dem, vars namn står på pappret. Från­varon av en motsvarande deklaration eller redogörelse vid inlämning av en uppgift som löstes i samarbete med andra elever upplevs spontant oftast som ren och skär fusk av universitets­lärare.

       Om man samarbetar med kompisar på ett aningslöst sätt när man utför uppgifter kan man lätt gå miste om inlärningstillfällen. Fraser som ‘samarbetat med’ och ‘gjort till­sammans med’ är nästintill intetsägande. Tänk efter hur samarbetet gick till. Vem kände igen liknande problem i andra exempel? Vem bidrog med den grundläggande teorin? Togs dessa förslag emot okritiskt? Eller fanns det någon som tänkte efter och kritiskt bedömde förslagen? Skulle du kunna utföra uppgiften på egen hand? Genom att reflektera kan man skaffa sig möjligheter både att utveckla nya förmågor och att bättre utnyttja förmågor man redan har. Vid båda inlämningstillfällen inom kursen bör du försöka redogöra för hur du har arbetat med uppgiften och vad du har lärt dig från detta arbete, åtminstone inför dig själv eller ditt ‘gäng’.

 

 

Tony Burden, 26 augusti 2003