Strömningslära med
termodynamik för T
Inlämningsuppgifter — allmän information
Målsättning
Avsikten
med inlämningsuppgifter är att stödja deltagarnas studiearbete
genom att formellt erbjuda handledning och granskning av lösningar till
lämpligt valda problem. Därmed ska inlämningsuppgifter betraktas
som en del av undervisningen och inte som en del av examinationen. Du får
gärna be en lärare om råd och hjälp medan du arbetar med
uppgifterna.
Studiepoäng med mera
De
två inlämningsuppgifterna inom 5C1201 är obligatoriska
kursmoment som dels ger studiepoäng dels måste godkännas
för att slutbetyg i kursen ska erhållas. Den första
inlämningsuppgiften utförs inom inkompressibel strömning
under lp 1 och den andra inom termodynamik under lp 2. De ger var för sig
0,5 studiepoäng.
De
som är säkra på att inlämningsuppgifter enbart
är ett hinder för deras studiearbete behöver inte
utföra någon uppgift. Uppgifterna godkänns ‘automatiskt’
när en kursdeltagare har uppnått lämpliga resultat på de
tre kontrollskrivningarna. Se uppgiftsbladen för närmare
detaljer.
Inlämning
Uppgifterna
kan lämnas in (1) i den vita brevlådan utanför mekaniks
studieexpedition, OB18; (2) genom Internetverktyget Ping Pong; eller (3) direkt
till Tony Burden, t ex i samband med schemalagd undervisning.
Skriv utförligt och läsligt
Det
som du lämnar in är avsett att läsas noggrannt av någon
annan än dig själv. Det ska vara läsligt skrivet och
resonemanget ska presenteras på ett sätt som är lätt att
följa och förstå. Även rent själviskt är det en
mycket nyttig vana att alltid skriva utförligt och läsligt så
att man själv kan ha nytta av arbetet i framtiden. Om man gör
struktuerad problemlösning till en vana behöver man sällan
skriva rent en beräkning. Väljer du dock att skriva rent din uppgift
tänk på att ge en fullständig dokumentation av resonemanget och
beräkningen. En renskrivning ska inte vara en sammanfattning.
Kontrollera resultaten noga
Kontroll
av beräkningar ingår som en väsentlig del av uppgifterna. Den
som lämnar in en beräkning väntas, bl a, utföra dimensionsanalys av alla uttryck som
omfattar symboliska variabler, bedöma rimligheten hos alla numeriska
svar så gott det går, samt ange korrekta mätenheter.
v g v
forts
Granskning och bedömning
För
varje inlämningsuppgift anges ett datum då granskaren har reserverat
tid för att arbeta med granskningen av de inlämnade uppgifterna. En
kursdeltagare som inte ser till att hans eller hennes uppgift finns granskaren
tillhanda tidigt på den dagen kan inte räkna med att uppgiften blir
granskad under denna omgång av kursen.
Bedömningen
av varje uppgift uttrycks med något av de följande:
R Rätt.
Lösningen är helt rätt.
VG Lika
bra som ‘R’ men uppgiften har inte endast ett
‘rätt’ svar.
G Godkänd.
Lösningen är inte helt rätt men ingen komplettering krävs.
Du bör studera den utdelade lösningen eller granskarens kommentarer
noga.
K Inte godkänd men
tillfälle ges för komplettering. Innan du utför kompletteringen
bör du studera den utdelade lösningen eller granskarens kommentarer
noga.
sen Inlämnad sent. I stort sett
likvärdigt med ‘U’.
U Underkänd.
Sällsynt men förekommer vid klart oseriösa arbetsinsatser. Inget
tillfälle till komplettering erbjuds. Obs! Du väntas be en
lärare om hjälp i god tid före inlämningstillfället
om du fastnar.
För de få som inte kompletterar ordentligt
kommer det att finnas en möjlighet att börja om från
början med en ny uppgift under lp 3.
Samarbete och inlärning
Som
yrkesverksam ingenjör i industri, eller som doktorand eller forskare vid
en högskola, kommer du att behöva kunna bedöma och ange ditt
bidrag till ett arbete som utförs av en grupp människor snarare
än av en enda individ. Vid båda inlämningstillfällen inom
kursen bör du deklarera din egen insats i arbetet och ange, t ex, i vilken
utsträckning lösningen är helt och hållet ditt eget
arbete, åtminstone om du väljer att utföra en av de större
uppgifterna.
I
forskningsvärlden indikerar frånvaron av en acknowledgement att arbetet var helt och hållet resultatet av
enbart den, eller dem, vars namn står på pappret. Frånvaron
av en motsvarande deklaration eller redogörelse vid inlämning av en
uppgift som löstes i samarbete med andra elever upplevs spontant oftast
som ren och skär fusk av universitetslärare.
Om
man samarbetar med kompisar på ett aningslöst sätt när man
utför uppgifter kan man lätt gå miste om
inlärningstillfällen. Fraser som ‘samarbetat med’ och
‘gjort tillsammans med’ är nästintill
intetsägande. Tänk efter hur samarbetet gick till. Vem kände
igen liknande problem i andra exempel? Vem bidrog med den grundläggande
teorin? Togs dessa förslag emot okritiskt? Eller fanns det någon som
tänkte efter och kritiskt bedömde förslagen? Skulle du kunna
utföra uppgiften på egen hand? Genom att reflektera kan man skaffa
sig möjligheter både att utveckla nya förmågor och att
bättre utnyttja förmågor man redan har. Vid båda
inlämningstillfällen inom kursen bör du försöka
redogöra för hur du har arbetat med uppgiften och vad du har lärt
dig från detta arbete, åtminstone inför dig själv eller
ditt ‘gäng’.
Tony Burden, 26 augusti 2003