Strömningslära med termodynamik för T

Laborationsrapporter ó allmänna anvisningar





En laboration är dels en experimentell undersökning dels ett inlärningstillfälle. Den har därmed minst två olika syften eller målsättningar och labrapporten bör ange och generellt återspegla båda dessa syften. Inlärningsmålen ligger både inom den generella metodiken för experimentella undersökningar och inom det mer ämnesspecifika innehållet i kursen.

Målgrupp som läsare av din rapport ska vara en kurskamrat som av någon anledning helt har missat både laborationen och de relevanta delarna av salsundervisningen. Det är väsentligt för din inlärningsinsats att du skriver ëi dina egna ordí och inte, t ex, skriver av labpeket.

Förberedelse
Innan du genomför laborationen bör du studera det s k labpeket och de relevanta delarna av kursmaterialet noga. Det kan bli ineffektivt att ëbaraí sitta och läsa så det kan vara en bra idé att skriva rapportens inledande delar redan före utförandet av laborationen. På så sätt skapar du dessutom möjligheten att be labassistenten att läsa genom det som du har skrivit medan du håller på och labbar. Feedback och handledning har vi alla ett stort behov av.

Notera att denna förberedelse kan ibland, i olyckliga fall, innebära att du behöver läsa delar av kursmaterialet innan de presenteras inom salsundervisningen. Om du upplever detta som krävande bör du välja en annan uppgift.

Rapportens inledande avsnitt
Den experimentella undersökningens frågeställning ska tydligt anges i början av labrapporten. Denna frågeställning utgör en grund till diskussionen av resultaten, med tillhörande slutsatser, vid slutet av rapporten.

Rapportens inledning bör också presentera det aktuella strömningsmekaniska, eller termodynamiska, fenomenet och dess teoretiska beskrivning. Denna presentation bör vara tillräckligt omfattande för att stödja den slutliga diskussionen av laborationens resultat, så att rapporten kan läsas som en helhet utan mycket bläddrande i labpeket eller kursboken. Men låt bli att av bara farten lägga ned mycket arbete på de inledande delarna bara för att de skrivs först. (Som i dessa anvisningar!) Skriv relativt lite och var beredd på att i efterhand gå tillbaka och komplettera inledningen medan du håller på att skriva diskussionen.

Loggen
Under laborationen ska du föra noggranna anteckningar över allt du gör och allt du observerar. Dessa anteckningar, eller en fotokopia, ska sedan bifogas labrapporten, utan renskrivning. De utgör en väsentlig del av ditt grundmaterial.

Laborationens utförande
Detta avsnitt bör vara tillräckligt omfattande för att stödja den slutliga diskussionen av laborationens resultat, så att rapporten kan läsas som en helhet utan mycket bläddrande i labpeket. Men låt bli att skriva av för mycket från labpeket. Som exempel, ägna inte tid och arbete åt bidraget från väggskjuvspänningar till lyftkraften på en vingprofil om dessa försummas i mätmetoden och saknar betydelse för diskussionen i övrigt. Skriv relativt lite och var beredd på att i efterhand gå tillbaka och komplettera presentationen medan du håller på att skriva diskussionen.

Resultat
I detta avsnitt ska du presentera dels dina mätresultat, i formen av grafer eller ev tabeller, dels de observationer som du har gjort under laborationen.

Diskussion
Diskutera dina resultat, både uppmätta sådana och observationer, utifrån bl a den frågeställning som du angav i början av rapporten. Diskutera mätmetodernas tillförlitlighet och felkällor. Glöm inte att ta med de mer teoretiska antaganden som eventuellt görs vid efterbehandlingen av mätvärdena.

Om något av rapportens avsnitt kan sägas vara det viktigaste är detta en bra kandidat.

Slutsatser
Ange tydliga slutsatser baserade på diskussionen i det föregående avsnittet.
 
 

Några mer detaljerade anvisningar

Se, t ex, ëKommunikation för Ingenjörerí av Anders Folkesson & Olle Meyer, inst för maskinkonstruktion, KTH, för mer detaljerade anvisningar om hur man skriver en rapport.

Ange om använda ekvationer och formler är uttryck för grundprinciper eller empiriska relationer. Källan bör anges till en empirisk relation.

Redovisa inte dina resultat med en noggrannhet, d v s antal signifikanta siffror, som inte stöds av mätmetoden.

Mätenheter ska anges vid all redovisning av kvantitativa resultat.
 
 
 
 

Dessa anvisningar har skrivits mycket snabbt och med stor hjälp av Barbro Muhammed-Klingmanns kommentarer på tidigare labrapporter. Jag är mycket tacksam för förslag till förbättringar.

Tony Burden, 25 november 1999