KTH

SG1108 Tillämpad fysik, mekanik, 7,5 hp för ME

Kursen ges av Institutionen för mekanik vid KTH

Kurstid: 2008-01-21--03-05

Instruktion                         Mall för redovisning 

Förslag på projektuppgifter

Projetuppgifterna är på engelska. Men planering och rapport får lämnas valfritt på svenska eller engelska.

Elva grupper. Samtliga grupper har lämnat in sin rapport 2008-03-03.
Totalt har 45 studerande valt projektgrupp.
Rapporterna finns i Bilda:
Vecka 10, 2008. Onsdag 5 mars. Rapportredovisning
Betygsättning av projektet

Plan inlämnad
Antal deltagare
Rapport inlämnad

Ordförande  
1. Grunderna för Newtons mekanik



2. Whiplash *
4
*
X
3. Torktumlare



4. Konstruktion av bromssystem på bil



5. Kulstötning *
4
*
X
6. Fallande katt



7. Stationära satelliter *
5
*
X
8. Störtlopp *
4
*
X
9. Säkerhetsavstånd i bilköer ** (2 st)
a) 4
b) 4
**
XX
10. Bilkollision i vägkorsning (vems fel?) *
6
*
X
11. Dubbelpendeln *
4
*
X
12. Skruvad frispark i fotboll *
5
*
X
13. Lyftkranar



14. Skydiving




15. Kylskåpsvakt




16. Ballistisk kastbana (inkluderande luftmotstånd)




17. Segling/skridskosegling



18. Höghastighetståg




19. Pendelur
* 3
*
X
20. Filmat tornfall med modell av tornet
----
2
*
X
21. Studsande bordtennisboll




Summa projekt/Summa deltagare:
11
45


Redovisningstider
Onsdag 2008-03-05 (exakta tider)
Närvaro obligatorisk vid angivna tider för grupp som ska presentera och för opponetgrupp(er).
Det är tillåtet att närvara vid fler presentationer (och även ställa frågor).
Rapporterna finns på Bilda: Vecka 10, onsdag 2008-03-05. Kopior finns även tillängliga vid KS2 tisdag 2008-03-04 kl 15-17 (sal 530).
Opponentgrupperna bör fråga om oklarheter och gärna beakta vad som anges vid "Följande beaktas vid betygssätningen" nedan.

Tid
Grupp
Opponentgrupper
08.15-09.00
9a. Säkerhetsavstånd i bilköer
9b. Säkerhetsavstånd i bilköer
09.00-09.45
9b. Säkerhetsavstånd i bilköer
9a. Säkerhetasvstånd i bilköer
10. Bilkollision i vägkorsning
09.45-10.30
10. Bilkollision i vägkorsning
9b. Säkerhetsavstånd i bilköer
2. Whiplash
10.30-11.15
2. Whiplash
10. Bilkollision i vägkorsning
5. Kulstötning
11.15-12.00
5. Kulstötning
2. Whiplash
13.00-13.45
19. Pendelur
11. Dubbelpendeln
13.45-14.30
11. Dubbelpendeln
19. Pendelur
7. Stationära satelliter
14.30-15.15
7. Stationära satelliter
11. Dubbelpendeln
12. Skruvad frispark i fotboll
15.15-16.00
12. Skruvad frispark i fotboll
7. Stationära satelliter
20. Filmat tornfall med modell av tornet
16.00-16.45
20. Filmat tornfall med modell av tornet 12. Skruvad frispark i fotboll
8. Störtlopp
Fredag
2008-03-07
kl 11.15
8. Störtlopp
-------------

Projektet betygsätts med F, FX, E, D, C, B eller A.

Följande beaktas vid betygsättningen
  1. Vald svårighetsnivå på behandlingen av projektet.
  2. Modellval (realism, svårighetsgrad, förfinande).
  3. Utformningen av rapporten (struktur, disposition, tydlighet, språk, begriplighet).
  4. Presentationen (struktur, disposition, tydlighet, språk, begriplighet, besvarande av frågor).
Normalt får samtliga gruppmedlemmar samma betyg, men under speciella omständigheter kan enskild studerande erhålla avvikande betyg. Läraren sätter betyget, men innan
betyget sätts har gruppen rätt att senast dagen efter redovisningen inlämna (skicka gärna med epost) en självvärdering med motivering för vilket betyg man anser gruppen vara värd; under speciella omständigheter kan motivering för avvikande betyg för enskild gruppmedlem inlämnas.


Tillbaka


Sidan skapad av Göran Karlsson 2008-01-02
Föregående ändring: 2008-03-03
Senaste ändring:  2008-03-04

Epost: karlsson@mech.kth.se